Cumhuriyet’in Geleceği Genç Öğretmenler
Cumhuriyet’in 100. Yılında Genç Öğretmen Adaylarına Destek
Bir ülkenin ekonomik ve toplumsal kalkınmışlık seviyesi ile eğitim arasında kopmaz bir bağ olduğuna inanan Alarko Holding, 21. yüzyılın gerektirdiği yetkinliklere sahip nesillerin yetiştirilmesinde donanımlı öğretmenlere ihtiyaç olduğu düşüncesiyle hayata geçirdiği “Cumhuriyet’in Geleceği Genç Öğretmenler” projesi ile Türkiye’nin 39 farklı üniversitesinde eğitim gören 100 kadın öğretmen adayını hem burs hem de gelişim programları ile destekledi. Program, ile geleceğin öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımı konusunda bilgi ve becerilerinin güçlendirilmesi, liderlik yeteneklerinin artırılması, çevre okur-yazarlığı, toplumsal cinsiyet eşitliği gibi konularda farkındalık ve kabiliyet kazandırılması, kişisel ve mesleki gelişimleri için finansal destek sağlanması amaçlandı.
Alarko Holding’in liderliğinde, Katalist, Microfon ve Öğretmen Akademisi Vakfı (ÖRAV) iş birliği ile hazırlanan ve Cumhuriyet’in 100. yılında öğretmenliğe bir saygı duruşu olarak 24 Kasım 2023 tarihinde başlayan “Cumhuriyetin Geleceği Genç Öğretmenler” projesi kapsamında geleceğin öğretmenleri; “Çevrim içi eğitimde ders tasarımı”, “İzlence tasarımı”, “Çevrim içi ihtiyaç olunan teknoloji ve öğrenme bilgisayar okuryazarlığı”, “Çevrim içi öğrenmede transaksiyonel uzaklık, motivasyon, hazır bulunuşluk, bireysel farklılıkları dikkate alma, iletişim ve sınıf yönetimi” gibi teknik alanların yanı sıra toplumsal cinsiyet eşitliği ve çevre gibi konularda farkındalık ve kabiliyet kazandırmayı da içeren bir gelişim programından yararlandılar.
Katılımcıların etkileşimli ve aktif katılımlı bir öğrenme ortamını deneyimleyerek kendi ders tasarımlarını yaparken referans alabilecekleri yöntem, araç ve teknikleri kullanmalarına odaklanılan proje sayesinde, öğretmen adaylarının, Cumhuriyet’in ikinci yüzyılında dijital yeteneklerini geliştirerek gelecek nesillerin yetiştirilmesinde daha donanımlı rol modeller haline gelmeleri hedeflendi. 100 kadın öğretmen adayının dahil olduğu ve 9 ay süren programda, 6 farklı başlıkta toplam 25 saat süren kapasite geliştirme oturumları gerçekleşti. Ayrıca, geleceğin öğretmenlerinin kişisel ve mesleki gelişimlerini desteklemek için burs imkânı sağlandı.
Program, öğretmenlerin mesleki ve kişisel gelişimlerinin yanı sıra yaşam kültürlerini de zenginleşmesine katkıda bulunan Çevrim İçi Eğitimde Etkileşimli Ders Tasarımı, Bir Kolaylaştırıcı Olarak İletişim, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği, Psikolojik Dayanıklılık, Çevre Okuryazarlığı ve Transaksiyonel Analiz Liderlik ile Gelişim Yolculuğu başlıkları altında yürütülen derslerin yanı sıra öğretmen adaylarının ileride kendi ders tasarımlarını yaparken referans alabilecekleri yöntem, araç ve teknikler çerçevesinde dizayn edildi.
Ümit Nuri Yıldız: “Cumhuriyet’in Geleceği Genç Öğretmenler” projesi ile ülkemizin eğitim vizyonunda yepyeni bir sayfa açmak istedik”
Hayatta büyük değişimlerin ve dönüşümlerin iyi eğitilmiş nesillerle mümkün olduğunu, bunu başarmanın yolunun ise gelişmiş bir eğitim vizyonuna sahip işinin ehli öğretmenlerden geçtiğini kaydeden Alarko Holding CEO’su Ümit Nuri Yıldız, “Türkiye’nin iyi yetişmiş nesillerinde bizim de izimiz olsun düşüncesiyle Cumhuriyet’in 100. Yılında, başöğretmen Mustafa Kemal Atatürk’ün eğitim konusundaki düşüncelerini kendimize rehber edinerek ülkemizin eğitim vizyonunda yepyeni bir sayfa açmak istedik. Tıpkı Ata’mız gibi biz de biliyoruz ki gençlerin potansiyelini ortaya çıkaran, onları iyi eğiterek geleceğe kazandıran toplumlar, yarınların da sahibi olacaktır. Bu anlayıştan yola çıkarak, dünyada eğitim konusundaki işleyişin ve beklentilerin hızla değiştiği bilinciyle yarının öğretmenlerinin kişisel ve mesleki gelişimlerine elimizden geldiğince katkıda bulunmak için “Cumhuriyet’in Geleceği Genç Öğretmenler” projesini hayata geçirdik. Öğretmenlik mesleğinin kutsiyetine olan inancımız ve geleceğin dünyasında izimizin olacağını bilmenin heyecanıyla hayata geçirdiğimiz “Cumhuriyet’in Geleceği Genç Öğretmenler” projemiz bizim için tarifi mümkün olmayan bir mutluluk ve gurur vesilesi” dedi.
Programa toplam 2 bin 210 öğretmen adayı öğrenci başvuruda bulundu
Gelecek nesilleri yetiştirecek öğretmenlerin 21. yüzyılın gerektirdiği yetkinliklere haiz olmalarına katkı sunmak amacıyla gerçekleştirilen programa, Türkiye’nin dört bir yanından eğitim fakültelerinin son sınıflarında okuyan toplam 2 bin 210 öğretmen adayı öğrenci başvuruda bulundu. Başvuruda bulunanlar arasından depremzede ve anne-babası olmayan gençlerin önceliklendirildiği programda önkoşulları sağlayan yaklaşık 1700 kişi değerlendirmeye tabi tutuldu. Değerlendirme sonrasında 29 ildeki 39 üniversiteden eğitim fakültelerinin son sınıflarında okuyan 100 kadın öğretmen adayı seçildi.
Eğitimlerden genel memnuniyet oranı %98,5
Öğretmenlerin program boyunca dersler ve webinarlar vasıtasıyla elde ettikleri deneyimleri gelecekteki sınıflarına taşımalarına da olanak sağlayan ‘Cumhuriyet’in Geleceği Genç Öğretmenler’ projesinin etkilerini ölçmek için bir etki değerlendirmesi de yapıldı. 73 öğretmen adayının katılımıyla gerçekleşen etki değerlendirmesinden çıkan bazı sonuçlar ise şöyle;
• İçerik ve format açısından eğitimlere dair genel memnuniyet oranı %98,5. Katılımcıların neredeyse tamamı (%94,28) eğitimler süresince yapılan bilgilendirmelerden memnun olduklarını dile getirdi.
• Programa katılan Öğretmen adaylarının %39’u Özel Eğitim Öğretmenliği, %19,5’i Okul Öncesi Öğretmenliği, %14,6’sı Türkçe Öğretmenliği, %11’i İngilizce Öğretmenliği bölümlerinde okuyor.
• En Çok İlgi ve Heyecan Duyulan Eğitim ve Webinarlar sırasıyla; %27,3 ile Psikolojik Dayanıklılık, %22,6 ile Toplumsal Cinsiyet Eşitliği, %18,8 ile Çevrimiçi Eğitimde Etkileşimli Ders Tasarımı eğitimi, %13,2 ile Çevre Okuryazarlığı eğitimleri oldu.
• Öğretmen adaylarına yöneltilen “Sizce, Cumhuriyet’in Geleceği Genç Öğretmenler Programı’ndan elde edeceğiniz ne tür kazanımlar, sizi geleceğin öğretmeni olmaya daha iyi hazırlayacak?” sorusuna ise, katılımcıların %58 oranında büyük çoğunluğu ise, öğretmenlik mesleğini daha iyi yapabilmek için kendini geliştirmek olarak yanıtladı. Bu beklenti kümesinde öğretmenlik mesleğinde genel bir profesyonel gelişim beklentisi ile birlikte, çocuklar ile iletişim kurma yetkinliklerinin güçlendirilmesi, yeni fikir ve bakış açılarını tanıma, çevrimiçi ve yüz yüze eğitimlerini daha etkileşimli ve verimli kılma ile meslektaşlarla fikir ve görüş paylaşımında bulunma beklentileri öne çıktı.
• En çok belirtilen (%33) ikinci beklenti türü ise yine profesyonel gelişimle ilgili olarak; öğretmenlik mesleğinde yeni teknikleri ve teknolojik araçları tanımak, kullanmayı öğrenmek beklentileri öne çıktı. Bu beklentiye sahip öğretmen adayları daha çok dijital ve çevrimiçi araçları kullanma, çevrimiçi eğitimleri başarılı şekilde yürütebilme ve yeni öğretim tekniklerini öğrenme ve kullanma konularında kapasite geliştirmeyi talep ediyor.
• Hazırlanan Etki Raporu kapsamında, Program kapsamındaki eğitim konularında bilgi ve yetkinlik öz değerlendirmeleri başlığında yapılan ölçümlemede ise şu sonuçlara ulaşıldı.
o Program öncesinde Çevrimiçi Eğitimde Etkileşimli Ders Tasarımı konusunda kendini yetkin bulanların oranı %56,6 iken program sonunda bu oran %80,2’ye yükseldi.
o Toplumsal Cinsiyet Eşitliği konusunda program öncesinde kendini yetkin olarak değerlendirenlerin oranı %56,6 iken program sonu değerlendirmelerinde bu oran %84,5’e yükseldi.
o Katılımcıların Çevre Okuryazarlığı konusundaki bilgi ve yeterlilik değerlendirmeleri program öncesinde %41 seviyesindeyken program sonunda yapılan değerlendirmelerde %74,6 seviyesine çıktı. Psikolojik dayanıklılık konusunda program öncesinde katılımcıların %34,9’u kendilerini bilgili ve yeterli bulurken program sonunda bu oran %78,8 olarak gerçekleşti.